שומרים על שגרה בזמן מגיפה

אי שם בתחילת השנה האזרחית השתנו לנו החיים… ככה פתאום ממש כמו צונאמי, שמגיע בלי שום התראה מוקדמת, השתנו לנו סדרי בראשית; הסלון המטופח שלנו הפך לחמ״ל, היום הפך ללילה והלפ טופ התחיל לעבוד שעות נוספות – פעם יש זום ופעם אין. זה בדיוק הזמן לעשות קצת סדר בבלגן, וללמוד איך מייצרים שגרה בריאה נוסח 2020

סימה שבו

איך אנחנו כאימהות שומרות על השפיות שלנו בניסיון להתרגל ל״נורמלי החדש״ (שלא לומר מגיפה של אחת ל- 100 שנה…) ולייצר סוג של שגרה מבורכת? אין ספק שזאת שאלת ״מיליון הדולר״ שכל הורה שואל את עצמו בחודשים האחרונים, לא רק בישראל אלא ברחבי העולם כולו.

הבית, שהוא תמיד מבצרנו, לא משמש כיום רק כבית במובן המקובל של המילה, אלא גם כמקום עבודה, כבית ספר, מכון כושר ולפרקים גם כגן שעשועים. פתאום הפכנו בהכשרה סופר מזורזת מאימהות להיות גם מורות, מאמנות כושר, צוות הווי ובידור ועוד תפקידים. והמטבח? עובד כפס ייצור 24/7.
שיהיו בריאים הזאטוטים האלה…

זמן איכות משפחתי במטבח שלך

אני ממליצה שתתחילי בנשימה עמוקה ואז תנשמי שוב, יותר עמוק. יופי, עכשיו אפשר להתחיל:

1. תכנון זמנים מוגדר מראש
בתקופה כזו חשוב מאוד לשים דגש רב על שמירת השיגרה במסגרת ההתנהלות הביתית – זו צריכה להיות מוגדרת ומאורגנת עד כמה שניתן. רצוי להגדיר ולהקצות זמן מראש לדברים בסיסיים כמו זמני ארוחות, מקלחות, לימודים, רשתות חברתיות, ספורט וכיוצ״ב. שמירה על שגרה מעניקה ביטחון לכל דיירי הבית, ומונעת התעסקות מיותרת במריבות מיותרות. לכל ילד יש הכנה מראש מה עושים ומתי.

2. שמירה על מרחב אישי
כל אדם זקוק לזמן שלו עם עצמו, לשקט ולפרטיות שלו. חשוב מאוד לאפשר לכל אחד מבני הבית מרחב אישי; זמן של שקט לצורך קריאת ספר, צפייה בסרט או לביצוע כל פעילות אחרת. יש לכבד את הפרטיות של כל אחד בנפרד בתוך הביחד.

3. זמן איכות עם כל ילד
כל ילד זקוק לתשומת הלב שהיא רק שלו. זמן אישי מעניק לילד תחושה שהוא חשוב, שבתוך כל המטלות של אמא היא מפנה זמן שהוא רק שלי – תקבעי מראש עם כל ילד זמן יומי אן שבועי שזה רק את והוא. אפשר לקרוא סיפור, לראות סרט, לשחק במשחק קופסא, להכין עוגיות או ארוחת ערב, לשתול עציצים וכו׳. הדגש חייב להיות תמיד שזה זמן נטו שלך ושלו בלי הפרעות ובלי מסכים.

4. תקשורת
מומלץ לדבר אחד עם השני, לשתף ברגשות, להתעניין ולשאול שאלות. בדקו אחת לכמה ימים איך הילדים מרגישים, מה הם חושבים על המצב ובכלל. בהחלט מומלצת כאן הקשבה כנה שלא מתבצעת תוך כדי בישול, שליחת הודעה, או צפייה בטלנובלה טורקית בטלוויזיה. הקשבה אמיתית פרושה הענקת תשומת לב מלאה לילד שלך, הביטי לו בעיניים, תשקפי לו את מה שהוא אמר, תשאלי שאלות, תתענייני בו. הקשבה ותקשורת טובה הם ה-בסיס לחיבור החשוב ביותר  שלך עם ילדיך ולטיב הקשר שאת בונה איתם. אין צורך לומר כי בתקופה זו התקשורת המשפחתית חשובה ביותר, הילדים די בודדים חברתית וזקוקים להקשבה ושיחה יותר מאי-פעם.

5. קלילות ושמחה כדרך חיים
פיזור שמחת חיים במרחב הביתי תגרום לשיפור מיידי באווירה הכללית בבית. מומלץ לשים מוזיקה טובה ברקע, לרקוד ביחד ולשמור על אנרגיה חיובית. אפשר לנצל את העובדה שהילדים מאוד יצירתיים, ולשבת ביחד לפעילויות מגבשות בחיק המשפחה.

6. זמן שהוא רק שלך
מצאי זמן לעצמך בתוך כל עומס המטלות – תטפחי את עצמך, תתלבשי יפה גם בתוך הבית, תתבשמי ותתאפרי. חשוב לזכור שאת קודם כל אישה לפני שאת אימא, לפני שאת בת זוג מכילה.  כשתאהבי את עצמך ותרגישי טוב יהיה לך הרבה יותר קל להעניק מעצמך לאחרים.

אז נכון שהקורונה הביאה איתה המון התמודדויות חדשות ומצבים בלתי אפשריים, אבל הבחירה איך נגיב למצב הזה שנכפה עלינו ויותר מזה איך נתמודד איתו בהצלחה – היא לגמרי בידיים שלנו.

סימה שבו היא מאמנת רגשית לילדים ונוער ומדריכת הורים מוסמכת – לקבלת הטבה מסימה – לחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *