גם לקטנים מגיע: 6 טיפים לעיצוב יצירתי לגני ילדים

הקטנטנים שלנו מבלים כשליש משעות היום במסגרות החינוך השונות. זהו פרק זמן משמעותי שבהחלט מצדיק חשיבה מעמיקה על עיצוב נעים, פונקציונאלי וכזה המותאם באופן אישי לצרכי גן הילדים. עיצוב כזה יהפוך את שגרת היומיום בגן לנעימה וחמימה הרבה יותר – כך תעשו זאת נכון

סופי שמוקלר

רבות דובר על חשיבות עיצוב הבית והיתרונות הרבים שהוא מקנה לאיכות החיים שלנו. עיצוב נכון, המותאם לאורח חיים משפחתי, משפר מאוד את חיי היומיום ותורם לרווחת כל בני הבית.

עיצוב מדוייק מאפשר ארגון וסידור נכון של החפצים והחללים, מקל על ההתארגנות היומיומית ומעניק תחושה חמימה ומשפחתית – דבר הגורם לנו לרצות לחזור הביתה ולהרגע מאתגרי היום. אין ספק שעיצוב נכון משפיע על מצב הרוח והתחושות הפנימיות שלנו כשאנו נמצאים במקום הכי משמעותי עבורנו – הבית. בדיוק מסיבות אלה ניתן להסיק כי עיצוב לא נשאר רק בתחומי הבית, אלא כי יש לו מקום משמעותי בהחלט גם בגני הילדים. 

ילדינו מבלים בגן כשליש מהיום, וזהו פרק זמן משמעותי מאוד המצדיק חשיבה מעמיקה על עיצוב נעים ומותאם הן לצרכי הילדים בגן והן לצרכי הצוות החינוכי.

אין כמו אווירה צבעונית ושמחה המקלה על הפרידה בבוקר

אז הנה 6 טיפים שיכולים לסייע לכם לשפר משמעותית את החווייה היומיומית של צוות הגן ושל הילדים המתוקים.הטיפים לעיצוב הם רבים ומגוונים ובחרתי להתמקד בעיקריים שבהם:
  1. חלוקת החלל בהתאם למתחמי פעילות: ראשית, יש להסתכל על מבנה החלל (הגן כולו) ולחלק אותו למתחמי פעילות בהתאם לפעילויות השונות המתרחשות בגן במהלך היומיום. לדוגמא: אזור המבואה – בו הצוות החינוכי מקבל את פני הילדים המגיעים בבוקר ומלווה את אלה היוצאים הביתה – פינת הקריאה, פינת משחקי קופסא וצעצועים, פינת המפגש לצורך העברת התכנים של צוות הגן לילדים, פינת מחשב, חדר משחקים על פי נושא (מרפאה, סופרמרקט ועוד), פינת מגירות אישיות, פינת תחפושות, פינת יצירה, פינת החתלה ו/או שינה (במידה ומדובר בפעוטות), פינת אלכוג'ל ברוח הקורונה, פינת מטבח ופינת אכילה הסמוכה לו. כמובן שבגנים שונים עשויות להיות פינות נוספות אולם התמקדתי בעיקריות שבהן. בכל חלל כזה שהגדרנו נבנה עיצוב המשרת את צרכי החלל ומקל על ההתנהלות בו.
  2. קביעת צבעוניות הגן הגדרת "האישיות" של הגן, הערכים והאווירה שאנו רוצים לשדר, תשפיע גם על קביעת הצבעוניות הכללית; בגנים מסוימים נבחר אווירה רגועה עם גווני פסטל רכים המשרים שלווה, ובגנים אחרים נלך על ״אופי״ דומיננטי וקופצני יותר יחד עם גוונים בוהקים וחזקים. אפשרות נוספת היא להגדיר צבעוניות מאוד נייטרלית לחלל הכללי של הגן, ולגוון בצבעוניות אחרת בכל אחד ממתחמי הפעילות השונים. לדוגמא: את הקירות המרכזיים נצבע בגוון לבן שבור/ אפור בהיר, את פינת המשחקים בצבעים חזקים של אדום וכתום, את פינת הקריאה נצבע בירוק מנטה, את אזור ההתכנסות בגוון ירוק אחר ואת פינת המחשב נתחום באמצעות גוון צהוב רגוע. כמובן שיש לבחור את כל הגוונים בהתאמה, כלומר שכלל הגוונים יתאימו זה לזה וישדרו קו עיצובי אחיד. העקרון הוא שבאזורים שבהם נרצה לשדר אנרגיה, משחק ויצירה – נבחר בגוונים צבעוניים ושמחים, ואילו באזורים שבהם נרצה להוריד את מפלס רמת האנרגיה, להכניס את הילדים ל״מוד״ רגוע ושליו נבחר בגווני פסטל רכים ועדינים.
  3. בחירת החפצים הנכונים לכל מתחם פעילות לכאורה נדמה כי עיצוב גן ילדים צריך לכלול חללים עמוסי משחקים ושלל חפצים צבעוניים, אולם ההיפך הוא הנכון. על מנת לגרום לילדים להתמקד בפעילות ולא להתפזר לכיוונים שונים, חשוב כי לכל מתחם פעילות נבחר את החפצים המתאימים ביותר על מנת שימקדו את הילדים בנושא שבחרנו ויגרמו להם להתעמק בו. למשל, בפינת המשחקים נמקם משחקי קופסא, חיות פרווה, מכוניות, בובות ועוד ונמנע מלמקם שם ספרים או תחפושות למשל. לעומת זאת, בפינת התחפושות נמקם אך ורק תחפושות, וכל ילד או ילדה המגיעים לפינה זו ידעו בדיוק מה מצפה להם ומה הם הולכים לחוות בפינה הזאת.
  4. הספרייה בכל גן יכולות להיות פזורות פינות שונות ע"פ נושאים שונים, אבל אין עוררין לגבי הפינה שהיא מאסט בכל גן ילדים – פינת הספרייה. העידן הדיגיטלי, שבו אנו חיים, הפך את עניין קריאת הספרים למאתגר במיוחד כשהמסכים מהווים תחרות לא פשוטה. דווקא עכשיו חשוב לשים דגש יותר מתמיד על החשיבות שיש בקריאת ספרים עבור ילדים לשם העשרת השפה, זיהוי מילים וביטויים ופיתוח חשיבה יצירתית. לאור החשיבות העצומה של ספרים לחיי ילדים ובוגרים כאחד רצוי שנקדיש מחשבה יתרה לעיצוב פינה זו. על פינת הספרים לכלול 2 אלמנטים: ספרים שצוות הגן מקריא לילדים וספרים לשימוש חופשי של ילדי הגן. את הספרים להקראה נמקם על מדפים גבוהים יותר כך שרק הצוות החינוכי יוכל לקחת כל פעם ספר ולהקריאו. את הספרים לשימושם של ילדי הגן נמקם בגובה המותאם לגובה הילדים והילדות כך שהספרים יהיו נגישים ונמנע מהם את חסם הגובה. לצורך זה אני מאוד אוהבת את המדפים הפשוטים והלבנים של ״איקאה״. אני ממליצה למקם אותם בגובה העיניים של הילדים כך שהספרים יהיו מזמינים ונגישים. היתרון במדפים הללו הוא שניתן למקם את הספרים זה לצד זה כך שניתן לראות בבירור את הכריכה, להתרשם מהציורים והצבעים ולעורר את החשק להושיט יד ולבחור ספר.
  5. עיצוב פרקטי ונוח מטרת העיצוב של כל חלל היא להקל על ההתנהלות היומיומית ולהפוך את הפעולות השגרתיות לפשוטות, נוחות ומהירות יותר. כידוע, גן ילדים הוא מקום שעמוס בהתרחשויות ופעולות, כשמטרת העיצוב, בין היתר, היא לתזמן נכון את הפעילויות ובכך להקל על כלל ההתרחשויות בחלל תוך שמירה על ארגון וסדר (עד כמה שניתן). מכאן שחשוב שהעיצוב יהיה פרקטי ונוח לתחזוק ולשמירה עליו, ומומלץ לשלב מקומות אחסון מגוונים דוגמת: סלסלאות, ארגזים, קופסאות ועוד.
  6. הקניית תחושה אישית בתוך החלל המשותף לכלל ילדי הגן, חשוב שנשלב בעיצוב גם אלמנט המקנה לילד או לילדה תחושה של פינה אישית השייכת רק שלו. את התחושה הזו נעניק באמצעות עיצוב פינת מגירות או קופסאות אחסון דקורטיביות, שיאפשרו לילדים לשמור על חפציהם האישיים כגון: ציורים ויצירות, בגדים להחלפה, חפץ מעבר או כל פרט אישי אחר. על כל מגירה או קופסת אחסון נדביק מדבקה צבעונית או מדבקת לוח-גיר ועליה נרשום את שם הילד/ה. באופן זה כל אחד ואחת ירגישו שיש להם את המקום הקטן והאישי שלהם בתוך החלל הגדול המכונה ״גן״.
הרעיון הכללי העומד מאחורי עיצוב נכון שישרת את הצוות החינוכי, הילדים וההורים לאורך זמן הוא הקניית תחושת מוכרות נעימה שתקל על הפרידה בבוקר, ותגרום לילדים לקפץ לגן בדילוגים קלים ועם המון שמחה בלב. חשוב לזכור כי הגן, עבור מרבית הילדים, מהווה המשך ישיר לבית הנעים ממנו הם מגיעים בבוקר, ולכן גן שמח ומשמח זה בהחלט גן שהוא בית.סופי שמוקלר היא מנהלת שיווק ותיקה בתחומי הלייף סטייל, ובעלת עסק המייעץ לשדרוג נראות חללים לאנשים פרטיים, מוסדות חינוך וארגונים – לקבלת ההטבה מסופילחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *